Justering av taxor för tillstånd och tillsyn

Nya avgifter träder i kraft från 1 juli 2025 – ska säkerställa fortsatt hög kvalitet och tillräckligt med resurser.

Från och med den 1 juli 2025 höjer Räddningstjänsten Jämtland taxorna för tillståndsärenden och tillsyn. Justeringen är en del i att anpassa avgifterna till de faktiska kostnaderna för verksamheten. Syftet är att säkerställa att det finns tillräckligt med resurser för att nå upp till den tillsynsvolym som krävs och att arbetet fortsatt genomförs med hög kvalitet.  

Bakgrund

Det finns flera orsaker till att höjningen är nödvändig. Den senaste revideringen av taxorna genomfördes 2021. Sedan dess har lagen om skydd mot olyckor (LSO) och lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE) omarbetats. Omarbetningarna ställer bland annat tydligare krav på hur ofta tillsyn ska genomföras, hur den ska genomföras och följas upp samt vilka verksamheter som omfattas. Det medför behov av utökade resurser inom tillsynsverksamheten vilket i sin tur medför ökade kostnader. Något som den nuvarande taxan inte tagit hänsyn till.  

Vad innebär höjningen

I befintlig taxa debiteras en grundavgift och en timavgift för tillsynsbesöket. Det innebär att det är svårt för den som tillsynas att förutse avgiften eftersom den skiljer sig från fall till fall. Den nya taxan har istället en fast avgift per tillsynsärende vilket skapar en större tydlighet.

Med nuvarande taxa är den genomsnittliga kostnaden för en tillsyn enligt LSO cirka 7 400 kr och för LBE cirka 6 540 kr. Efter höjningen kommer kostnaden för en tillsyn enligt LSO vara 11 990 kr och för LBE 8 720 kr. Hur ofta tillsyn genomförs beror bland annat på vilken verksamhetstyp som tillsynen berör, ett vanligt intervall är vart fjärde år.

Höjningen av taxan innebär att tillsynsverksamheten till största del, men inte fullt ut, blir avgiftsfinansierad. Den tid som debiteras är fortfarande lägre än den genomsnittliga tiden för ett tillsynsärende. Det medför att räddningstjänsten kontinuerligt kommer fortsätta att arbeta med att effektivisera tillsynsverksamheten för att kunna hålla nere taxorna.

Grunden för beslutet om nya taxor

Under de senaste åren har tidsåtgången för tillsynsärenden registrerats vilket har utgjort ett underlag för bedömningen av avgifterna. Inför framtagandet av de nya taxorna genomförde räddningstjänsten även en utredning avseende förändringen av de aktuella taxorna.

Utredningen och de föreslagna taxorna har presenterats för förbundsdirektionen som tillstyrkt förslaget. Därefter har beslut om att godta höjningen av taxorna fattats i respektive medlemskommuns kommunfullmäktige.

– Vi har ett ansvar att genomföra tillsyn i tillräcklig omfattning för att säkerställa att de byggnader som våra kommuninvånare vistas i har ett skäligt brandskydd. För att kunna göra det behöver vi bli fler som arbetar med uppgiften, säger Sara Wickenberg, chef på Förebyggandeavdelningen på Räddningstjänsten Jämtland.